User Stories

När man jobbar agilt finns det en massa terminologi som kan vara knepig att ha koll på. I detta inlägg kollar vi på en förenklad definition av termen “User stories”.

Vad det innebär

User stories är en metod för att bryta ner stora komplexa uppgifter i mindre och hanterbara delar. De skrivs oftast enligt denna mall:
“Som [typ av användare], vill jag kunna [önskan], så att jag kan [önskat utfall].”

Denna struktur hjälper teamet att fokusera på användarens behov och önskemål, vilket är centralt för att skapa användarvänliga produkter och tjänster.

Omfattning

User stories används främst inom agil utveckling för att definiera funktioner ur användarens perspektiv. De används för att:

  • Bryta ner projekt i mindre delar
  • Skapa en gemensam förståelse för vad som ska byggas
  • Prioritera arbetet baserat på användarens behov
  • Underlätta planering och estimering av arbetsinsatser

Exempel

Teamet har i uppgift att skapa en applikation för föräldrar och lärare till skolbarn. Denna uppgift bryts sedan ner i User stories:

User story 1

“Som förälder, vill jag kunna ta del av skolmatsedeln, för att kunna planera vår middagsmat.”

User story 2

“Som lärare vill jag kunna skicka meddelanden till föräldrar, så att jag slipper ringa dem under lektionstid.”

Genom att formulera uppgifter på detta sätt kan utvecklingsteamet fokusera på konkreta användarbehov och skapa lösningar som verkligen gör skillnad.

Referenser