Förkortningar inom Sociala Medier

Sociala medier har blivit en integrerad del av vår vardag och arbetsliv, särskilt för dem som arbetar med kommunikation och marknadsföring. Det är viktigt att förstå de vanligaste termerna och förkortningarna som används inom sociala medier för att effektivt kunna kommunicera och samarbeta med kollegor och kunder. Här är några av de mest använda förkortningarna och termerna inom sociala medier.

SoMe

Sociala Medier

SoMe är en förkortning för sociala medier, och används ofta för att referera till plattformar som Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn.

Exempel
“Vi behöver förbättra vår närvaro på SoMe för att nå en bredare publik.”

#hashtag

Symbolen # sätts framför ett ord

En hashtag används i sociala medier för att kategorisera och kontextualisera inlägg. Den gör det lättare för andra att hitta och följa specifika ämnen eller trender.

Exempel
“Glöm inte att använda #UXDesign i ditt inlägg för att nå fler intresserade av användarupplevelse.”

Post

Ett inlägg på sociala medier

En post är ett inlägg på en social medieplattform, som kan innehålla text, bilder, videor eller länkar.

Exempel
“Jag har just publicerat en ny post om våra senaste produkter på Instagram.”

DM/PM

Direct Message/Private Message

DM står för Direct Message och PM för Private Message, vilket båda refererar till privata meddelanden som skickas mellan användare på sociala medier.

Exempel
“Skicka mig en DM om du har några frågor om vår tjänst.”

Tagga

Skapa en länk till en persons/sidas profil i ett inlägg, bild eller video

Att tagga innebär att nämna eller länka till någon annans profil i ditt inlägg, vilket ofta görs genom att använda @ följt av personens användarnamn.

Exempel
“Glöm inte att tagga oss i dina bilder så vi kan se hur du använder våra produkter!”

Checka-in

När man på t.ex. Facebook visar att man är på en viss plats

Att checka-in innebär att dela sin nuvarande plats på sociala medier, ofta för att informera vänner och följare var man befinner sig.

Exempel
“Jag checkade in på det nya kaféet i stan och det var fantastiskt!”

Shoutout

Att i sina kanaler tipsa sina följare om ett konto, en sida eller en person genom att länka till deras sociala medie-profil

En shoutout är när man rekommenderar eller uppmärksammar någon annan på sina egna sociala medier.

Exempel
“Stort shoutout till @UXDesignGuru för deras inspirerande innehåll om användarupplevelse!”

Admin

Administratör

En admin är en person som hanterar och administrerar ett konto eller en sida på sociala medier.

Exempel
“Kontakta admin om du har problem med att komma åt gruppen.”

Adda

Lägga till/Följa någon på sociala medier

Adda kommer från engelskans “add” och används när man lägger till någon som vän eller följer någon på sociala medier.

Exempel
“Jag ska adda dig på Facebook så kan vi hålla kontakten där.”