Vad?
De 8 gyllene reglerna för gränssnittsdesign är en uppsättning riktlinjer som syftar till att optimera användarupplevelsen genom att göra digitala gränssnitt enkla att använda, förstå och navigera. Dessa regler fokuserar på att förbättra interaktionen mellan användaren och systemet genom att prioritera användbarhet och estetik.
Vad det innebär
Dessa regler härstammar från decennier av forskning inom mänsklig-datorinteraktion och användarcentrerad design. De omfattar principer som konsistens, feedback, återkallning och flexibilitet. Genom att implementera dessa regler kan designers skapa gränssnitt som är intuitiva, tillgängliga och effektiva för användaren. Detta bidrar till en positiv användarupplevelse, vilket är avgörande för framgången för alla digitala produkter.
De åtta reglerna
- Konsistens: Använd konsekvent terminologi och visuella element över hela gränssnittet för att minska användarens inlärningskurva. Till exempel, om en “Radera” åtgärd representeras med en viss ikon i en del av programvaran, bör samma ikon användas överallt där den åtgärden är möjlig.
- Feedback: Ge omedelbar feedback på användarens åtgärder för att bekräfta att de har utförts korrekt. Ett exempel är att visa en framgångsmeddelande efter att ett formulär har skickats.
- Förenkla användarens uppgifter: Designa gränssnitt så att användare kan uppnå sina mål med minimal ansträngning. Till exempel kan “dra och släpp”-funktionalitet användas för att förenkla filöverföringar.
- Synlighet: Viktiga funktioner och information bör vara synliga och lättåtkomliga. En navigeringsmeny som är tydlig och lätt att hitta är ett bra exempel.
- Felsäkerhet: Designa gränssnitt för att förhindra fel eller göra det enkelt att återställa dem när de uppstår. Autokorrigering och “ångra”-funktioner är exempel på detta.
- Kontroll och frihet: Användare ska ha kontroll över sina interaktioner och kunna ångra åtgärder utan att förlora arbete. Ett “ångra”-kommando är ett klassiskt exempel på detta.
- Minimera användarens minnesbelastning: Gränssnitt bör inte kräva att användarna kommer ihåg information från en del av interaktionen till en annan. Designen bör istället visa relevant information där och när den behövs.
- Anpassning: Tillåt användare att anpassa gränssnittet för att möta deras specifika behov och preferenser, vilket ökar användbarheten och tillfredsställelsen.
Referenser
“Design of Everyday Things” av Donald A. Norman: En grundläggande läsning som introducerar konceptet användarcentrerad design och dess betydelse.
“About Face: The Essentials of Interaction Design” av Alan Cooper: Denna bok erbjuder djupgående insikter i interaktionsdesign och praktiska råd för att skapa bättre användarupplevelser.
Nielsen Norman Group: En webbplats som erbjuder en mängd artiklar, forskningsrapporter och guider om användbarhet och användarupplevelse design.
Smashing Magazine: En onlinepublikation som regelbundet publicerar artiklar, guider och tutorials om webbdesign och användarupplevelse.