Begreppet roadmap har sina rötter i traditionell kartografi och planering, där det bokstavligen refererar till en karta som visar vägen till en destination. Inom affärer, teknik, produktutveckling och projektledning, har begreppet utvecklats för att symbolisera en planerad, steg-för-steg väg till framgång. Roadmaps används för att kommunicera planer och strategier, säkra resurser, samordna teammedlemmar och hålla alla inblandade parter på samma sida.
Användningsområden
- Produktutveckling: För att skissera utvecklingen av nya produkter från koncept till lansering.
- Projektledning: För att planera och spåra framstegen av olika faser i ett projekt.
- Teknik och IT: För att planera uppgraderingar, implementeringar och utveckling av tekniska system.
- Affärsstrategi: För att visa vägen framåt för tillväxt, expansion eller andra strategiska mål.
Exempel
- Ett teknikföretag kan skapa en produktutvecklings-roadmap som visar planerade funktioner, uppdateringar och förbättringar över de kommande kvartalen.
- En marknadsföringsavdelning kan utveckla en roadmap för att planera och implementera en ny kampanj, inklusive viktiga aktiviteter och tidsramar.
Referenser
- “Product Roadmaps Relaunched: How to Set Direction while Embracing Uncertainty” av C. Todd Lombardo, Bruce McCarthy, Evan Ryan, och Michael Connors, som erbjuder praktiska råd och bästa praxis för att utveckla dynamiska roadmaps.
- Mind the Product, en community och resurs för produktledare, som regelbundet publicerar artiklar, guider och studier om effektiv roadmap-planering och produktstrategi.
- Project Management Institute (PMI), som erbjuder resurser och certifieringar för projektledare, inklusive insikter om att använda roadmaps för projektplanering och genomförande.